RESPECT
- Beleefdheid en vriendelijkheid is de basis van waaruit wij elke dag starten. We werken samen aan eerlijkheid en verantwoordelijkheid voor hetgeen we zeggen en doen. Wat we vragen aan de leerlingen, leven we zelf voor, als teamlid en als ouder.
- We oefenen hoe we ons kunnen inleven in een ander en hoe we op een goede manier kunnen communiceren en elkaar vertrouwen.
- Via duidelijke afspraken, op school- en op klasniveau, kunnen wij als gemeenschap samen leven.
- We reflecteren via onthaalmomenten, persoonlijke gesprekken, gespreksrondes in de klas, kindcontacten, herstelgesprekken, oudergesprekken en teamoverleg.
WELBEVINDEN
- De overstap die leerlingen maken vanuit de Kleuterark, vanuit de wijkscholen naar Ark 1 en vanuit Ark 1 naar Ark 2 wordt met zorg voorbereid, bijv. door gedeelde activiteiten en klasbezoeken.
- We hebben onze school zo georganiseerd dat de leerlingen tijdens de vrije momenten een plek kunnen vinden waar ze zich goed voelen: speelzones en speelkoffers, time-out zone, spelwinkel, kidslounge, leesruimte, sportmiddagen,…
- De klasinrichting is uitnodigend, divers en met impact op het leren.
- We vieren ons uniek-zijn en onze verbondenheid, onze grote en kleine successen, tijdens liturgische momenten op klas- en schoolniveau, tijdens feesten in de klas of met de hele school. De ouderraad helpt om van onze school een warme gemeenschap te maken.
- De leerlingenraad op de bovenbouw is een denk- en werktank voor inspraak van leerlingen.
- Ouders zijn steeds welkom voor een gesprek, op verwelkom- en infoavonden, koffiemomenten, opendeurdagen en andere momenten waarop we samen vieren.
- Op teamniveau maken we werk van een warme ontvangst en begeleiding van onze nieuwe collega’s. We willen een klankbord zijn voor elkaar, van elkaar leren en onze talenten bundelen binnen een professionele leeromgeving.
BETROKKENHEID
- Een kind is van nature weet- en leergierig. De leerkracht luistert naar de interesses en vragen en gaat ermee aan de slag bij de uitwerking van de activiteiten. We vertellen de leerlingen waarover ze zullen leren en waarom, zodat zij geïnteresseerd deelnemen aan de activiteiten.
- We trekken graag naar buiten, buiten de schoolmuren, om actief op ontdekking te gaan in de echte wereld.
- Een ouder of familielid wordt graag als “expert in de klas†uitgenodigd.
- Ouderbevragingen helpen ons de mening en de ervaringen van ouders in kaart te brengen en helpen om veranderingsprocessen vorm te geven.
- In de onderbouw worden veel leerlingen afgehaald door ouders of grootouders. De leerkrachten zijn aanwezig op de speelplaats zodat er spontaan en laagdrempelig op elkaar afgestemd kan worden.
- Tijdens oudergesprekken reflecteren de leerkrachten en de ouders samen over de leef- en werkhouding en de resultaten van hun kind en kijken zij wat de volgende stap in het leerproces zal zijn.
- Op teamniveau vragen we betrokkenheid voor de klasopdracht en de ruimere schoolopdracht, die zich o.a. vertaalt in het deelnemen aan paralleloverleg, personeelsvergaderingen en de werkgroepen op school zodat we een kwaliteitsvol beleid kunnen uitwerken.
PERSOONLIJKE ONTWIKKELING
- We leggen de lat hoog en maken werk van een sterk onderwijsinhoudelijk aanbod. We investeren in belangrijke competenties: motoriek, zingeving, taal, wiskunde, wetenschap en technologie, digitalisering, leercompetenties, sociale competenties, cultureel bewustzijn en expressie, initiatief en ondernemingszin. Daarbij bewaken we de horizontale en de verticale samenhang tussen de leerinhouden. We gebruiken het leerplan ZiLL als referentiekader om de doelen van het basisonderwijs te bereiken.
- We meten de kwaliteit van ons onderwijs a.h.v. valide en betrouwbare testen die aangeboden worden door de Vlaamse overheid en we nemen deel aan wetenschappelijk onderzoek. De resultaten gebruiken we om kwaliteitsvol onderwijs uit te bouwen.
- We kiezen voor een groepering op basis van leeftijd, maar dat betekent niet dat de leerstof en de leerlingen uniform benaderd worden. Klassikale instructiemomenten zijn kort en gaan snel over in oefenmomenten op eigen niveau. Differentiatie zien we in allerlei vormen verlengde instructiemomenten, remediëring op maat van het kind, zelfsturing door middel van een planbord, contractwerk, hoekenwerk, peer-tutoring, klasdoorberekende activiteiten zoals spelletjesnamiddagen en projectweek, groepswerk in homogene of heterogene groepen, sterk werk en klimopklas, huiswerkbeleid, aangepaste werkboeken en toetsen,…
- De klasleerkrachten kunnen rekenen op extra helpende handen van de teamteachers en externe ondersteuners.
- Tijdens het MDO denken de zorgcoördinator, de leerkracht, de directie, het CLB en andere ondersteuners mee welke redelijke aanpassingen kunnen helpen wanneer het leerproces moeilijk verloopt. We stemmen onze aanpak af op de onderwijsbehoeften van het kind. Tijdens een zorggesprek met de ouders nemen we samen beslissingen in het belang van de ontwikkeling van het kind.
- Na school is er mogelijkheid om naar de avondstudie te komen.
- Op onze school hebben we bijzondere aandacht voor leesbevordering.
- De leerlingen van het 6de leerjaar, of vroege doorstromers, worden op een degelijke manier voorbereid op het secundair onderwijs. Dit gaat van het aanleren van een goede studiemethode tot het maken van een weloverwogen studiekeuze.
- Nascholingsbeleid: Op teamniveau onderstrepen we het belang van blijvende professionalisering, het levenslang leren. Dat kan via het volgen van teamgerichte of individuele nascholingen of het delen van expertise onder elkaar.
ZORGZAAMHEID
- Gezondheidsbeleid:
Voldoende slaap, ontbijt, boekentas in orde, op tijd op school… voorwaarden die belangrijk zijn voor het welslagen van een dag. Het drinken van water en het meebrengen van een gezond tussendoortje zijn een goede gewoonte bij ons op school.
- Sport en bewegen hebben positieve effecten op de hersenstructuur en executieve hersenfuncties, op motorische en beweegvaardigheden en op fitheid, die voor het leren allemaal van belang zijn.
- Anderstalige kinderen krijgen tijd en aandacht zodat ze zich veilig voelen en aan de slag durven gaan met de nieuwe taal.
- We hebben oog voor die kinderen die het thuis moeilijk hebben en gaan in gesprek met de ouders en de diensten binnen onze gemeente om hen te ondersteunen.
- We houden van orde en netheid op onze school en zorg voor de materialen die we aanbieden. We maken duidelijke afspraken en zien toe dat de afspraken gevolgd worden.
- Door er te zijn voor een ander, word je zelf een beter mens. Zo helpen onze zesdejaars bijvoorbeeld over de middag in de Kleuterark.
- We waken over de mentale gezondheid van elkaar. Als school zetten we onze schouders onder projecten die preventief werken.
- Veilig van en naar school is een prioriteit op onze school. We gaan op stap in de schoolomgeving en oefenen hoe je je als voetganger of fietser veilig verplaatst. We werken daarvoor samen met de plaatselijke politie en vragen hulp aan onze verkeersouders.
- We leren de leerlingen denken over en werken aan een leefbare wereld, nu en in de toekomst, voor onszelf en anderen, hier en elders op de planeet. ( Mooimakers, klimaatbende, bosklassen, welzijnszorg, broederlijk delen,…)