Media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Wij zetten dan ook in als school om de kleuters met allerlei soorten media in contact te laten komen. Zo leren ze op een veilige manier de basismediavaardigheden aan.

onze troeven

Playtable

Voor onze jongste kleuters hebben we een playtable. Dit is een grote tablet waar verschillende kleuters terzelfder tijd aan de slag kunnen. Hier werken de kleuters aan verschillende wiskunde doelen, taal, fijne motoriek en nog zoveel meer.

onze troeven

Bee-bots

De bee-bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. Op de rug van de bij staan er verschillende knoppen die door de kleuters bediend kunnen worden. Zo leren de kleuters al spelenderwijs programmeren. De bee-bot kan zo ingezet worden maar we hebben ook verschillende schilden waarmee nog meer mogelijk is. Zo kan de bee-bot zaken ‘vervoeren’, tekenen,…

onze troeven

Blue-bot

De blue-bot lijkt heel erg op de bee-bot maar er zijn toch enkele verschillen. Zo is de blue-bot transparant zodat de kleuters kunnen kijken hoe zo’n robot precies in elkaar zit. Verder kan hij via bluetooth geprogrammeerd worden door middel van een app op de iPad.

onze troeven

Fotobox

Wij hebben een fotobox op onze school met daarin 6 kindvriendelijke fototoestellen. We hebben ook een printer die direct de foto’s kan uitprinten die gemaakt worden met deze fototoestellen. Verder zitten er in de box allerlei opdrachtkaarten die de kleuters met hun fototoestel kunnen uitvoeren.

.

onze troeven

IPad

Vanaf de tweede kleuterklas hebben alle klassen een iPad in de klas. Hierop staan er enkel educatieve apps die de kleuters zelfstandig kunnen spelen.

onze troeven

Di-playtablet

In enkele klassen hangt er een di-paytablet. Dit is een grote tablet die vasthangt aan de muur waarop de kleuters educatieve spellen kunnen spelen. De klasleerkracht kan deze ook gebruiken om filmpjes, foto’s,… af te spelen

onze troeven

Lego education: de programmeertrein 

Sinds kort hebben we de programmeertrein van lego. De Programmeertrein is een creatieve, intuïtieve en veelzijdige manier om kleuters spelenderwijs te laten kennismaken met programmeren. De kleuters leren verbindingen te leggen en intuïtief verschillende kanten van programmeren te verkennen, zoals dingen en gebeurtenissen in een bepaalde volgorde plaatsen, herhalen en voorwaardelijk programmeren. Tegelijkertijd ontwikkelen zij probleemoplossende, sociale en emotionele vaardigheden en leren ze kritisch te denken en samen te werken. De trein is zowel manueel als via de app te bedienen.